Wrattenspreekuur

Wratten aanstippen - wrattenbehandeling met stikstof

Het niet behandelen van wratten heeft bijna altijd de voorkeur. Ongeveer 60% van de wratten bij kinderen verdwijnt spontaan, zonder pijn of achterlating van een litteken in een jaar. En circa 80% verdwijnt in drie jaar. Wratten worden veroorzaakt door een virus. Wratten verwijderen doet pijn. Dit komt doordat bevriezing dezelfde pijnsensatie geeft als een brandwondje. Kinderen moeten hierop worden voorbereid door de ouders.

Het aanstippen van de wrat met vloeibare stikstof wordt cryotherapie (bevriezing) genoemd. Voor het aanstippen van wratten kun je een afspraak maken voor het spreekuur van de praktijkassistent(e) van de huisarts. Vooral bij voetwratten is het verstandig om de wratten gedurende een aantal weken voor te behandelen, om de dikke hoornlaag los te weken. Dit gebeurt door op de wrat een pleister te plakken met een weekmakend zalfje of salicyltinctuur, dit is zonder recept verkrijgbaar bij de apotheek. De pleister moet je één tot twee keer per dag vervangen. De omgevende gezonde huid moet beschermd worden met vaseline of zinkolie.

De wratten worden behandeld met vloeibare stikstof (temperatuur van -196°C), wat in een dampend vaatje aanwezig is. Er wordt een grote wattip in het vaatje gedoopt, waarna deze op de wrat wordt gedrukt. De stikstof bevriest de wrat en de omringende huid. Vaak ontstaat er een blaar, welke binnen een week verdwijnt. Het beste is om de blaar met rust te laten. Gaat de blaar binnen 48 uur open, dan even joderen en pleister erover. Zwemmen en in bad gaan is toegestaan, maar wees voorzichtig bij een blaar die binnen 48 uur opengaat. Dit ter voorkoming van een infectie.

In geval de behandeling niet heeft geholpen, dan zal de behandeling met stikstof meestal herhaald worden. Dit gebeurt na ongeveer 2 weken mits er geen blaar is ontstaan.
wrat verwijderen